Quick fix

Sjekkliste for rask problemløsing

  1. Strøm:

    • Sjekk at alt utstyr, inkludert skjerm, lyd- og videokomponenter, har strøm og er slått på.

    • Forsikre deg om at strømkabler er tilkoblet og fungerer som de skal.

  2. Kabeltilkoblinger:

    • Forsikre deg om at alle kabler er riktig tilkoblet og sikret. Dette inkluderer strømkabler, videokabler, lydkabler og nettverkskabler.

  3. Kildevalg:

    • Bekreft at riktig kilde er valgt på skjermen og lydenheten. Sjekk inngangskilden og juster den om nødvendig.

  4. Omstart:

    • Hvis det oppstår problemer, kan en enkel omstart av utstyr løse dem.

    • Ta strømmen på enhetene, vent 10 sekunder, og slå dem deretter på igjen.

  5. Mikrofon og Lyd:

    • Sjekk at mikrofonen er aktivert og fungerer. Juster lydnivået for å sikre god talekvalitet.

  6. Kamera og Bilde:

    • Kontroller at kameraet er på, og bildet er klart. Juster fokus og posisjon om nødvendig.

  7. Nettverkstilkobling:

    • Forsikre deg om at det er en stabil nettverkstilkobling for videokonferanse. Dårlig nettverk kan føre til lyd- og bildeforringelse.

  8. Kontakt Support:

    • Hvis problemene vedvarer etter å ha utført de grunnleggende trinnene, kontakt teknisk støtte eller IT-avdelingen for videre hjelp.

Kablet tilkobling til laptop

Generelt er våre løsninger designet for å støtte tilkobling på to måter. I utgangspunktet fungerer alt utstyr i rommet når du bare kobler til USB.
Utstyret slår seg på, og du får bilde på skjerm, lyd i høyttalere og tilgang til mikrofoner og høyttalere direkte i egen laptop.

I noen tilfelle har vi også inkludert støtte for HDMI+USB der det er mange forskjellige brukere og/eller vi ikke har full kontroll over type laptop som brukes.

USB-C kabel

USB-C kabel

Med USB-C trenger du kun denne ene kabelen for full funksjonalitet.

USB-A kabel

USB-A kabel

I BYOT konseptene våre er det også mulig å få full funksjonalitet med kun denne kabelen.

Da må du imidlertid være sikker på å koble kabelen til en port på laptop merket “SS” for SuperSpeed.

HDMI kabel

HDMI kabel

Hvis du deler lyd og bilde ved å koble til HDMI må du også koble til USB-A kabelen for å få med kamera og mikrofoner.

Enhetsinnstillinger i Teams

Enhetsinnstillinger i Teams

Mikrofon, høyttalere og kamera

Alle produkter er sertifisert, og skal derfor komme opp automatisk som valgt enhet i Microsoft Teams, Zoom og Google Meet.

Dersom dette ikke skulle skje, eller du ønsker å sjekke, så åpner du enhetsinnstilinger i programmet.

SMALL/MEDIUM løsninger:

Lydenheter = Crestron-UC-Soundbar
Kamera = Huddly IQ

LARGE/XL løsninger:

Lydenheter = Biamp Devio / EX-UBT
Kamera = AVER CAM540

Kamera fjernkontroll

Kamera fjernkontroll

Justering av kamera

SMALL/MEDIUM løsninger:

Kamera har auto-framing, slik at det fokuserer på personene i rommet.

En app for manuell kontroll kan lastes ned HER

LARGE/XL løsninger:

Kamera har auto-framing, slik at det fokuserer på personene i rommet. Denne funksjonen kan slås av og på ved å holde inne avmerket knapp på bildet til venstre i 3 sek.

En app for manuell kontroll kan lastes ned HER

Fortsatt usikker?

Her kan du se en video som viser i mer detalj hvordan du sjekker og endrer innstillingene i Microsoft Teams.

Fremgangsmåten er den samme i andre løsninger som Zoom, Google Meet, Pexip m.fl, og enhetene du skal velge er de samme som beskrevet over.