Undervisning og teknologi

Verdens største utstilling for Pro AV, ISE 2024, har stort fokus på undervisning. Både med eget utstillingsområde og gjennom konferansen “ISE Education Summit”, som etter vår mening leverte et svært solid faglig program.

Aktiv læring

Premisset for nesten alle innleggene på “Education summit” var behovet for aktiv læring.

Studentaktive læringsformer bygger på en idé om at kunnskap ikke lar seg overføre fra lærer til student, men at studentene må konstruere kunnskap og forståelse gjennom aktivt meningsskapende arbeid (Nerland & Hermansen, 2017).

Dette setter nye krav til hvordan undervisningen skal foregå. Fra lærerens kompetanse, til utforming av arealer for undervisning og til et samlet syn på AV, IT og design av løsninger.

Tekniske utfordringer

Nottingham University har utført en stor spørreundersøkelse og de største utfordringene denne avdekket var:

  • Teknologi som støtter læreren

  • Kvalitet, spesielt på lyd

  • Samhandling (plattform & lærer)

  • Studentenes oppførsel er varig endret

  • Hybrid undervisning kan fremme inkludering

  • Hybrid undervisning kan øke ulikhet hvis ikke det håndteres nøye

  • Behov for sunn infrastruktur og pågående support

  • Behov for å kunne håndtere simultane grupper

Hva krever dette av IT & AV

De viktigste faktorene for å lykkes med undervisningen på dette nivået vil være:

  • Konsistent kvalitet på utstyr

  • Lærernes behov for å lære nye ferdigheter

  • Kommunikasjon mellom akademikere og IT/AV

  • Løfte vurdering av infrastruktur og teknologi til et strategisk nivå

Utforming av rom basert på undervisningsform

En kjerne i denne diskusjonen vil være å snu fokuset bort fra den tradisjonelle tilnærmingen. Hvilke undervisningsformer er aktuelle og hvordan bør rommene utformes og utstyres for å understøtte dette?

At læring kan foregå fra hvor som helst og at en-til-mange forelesninger i økende grad erstattes med aktiv læring, er viktige parametere å legge inn i dette arbeidet.

Teknologien som trengs for å bygge bro mellom læring i klasserommet og kommunikasjon og samhandling i næringslivet må tas med som et sentralt element i planleggingen.

Det tekniske universitetet i Delft, Nederland har utviklet en egen programvare for “Education Space Configuration and Management”, som vi tenker kan være av interesse ved planlegging av undervisningslokaler. Lær mer om dette verktøyet HER

Les også Cookbook Education Spaces TU Delft v2-0

Hybrid undervisning som fungerer 

Hva skal til for at hybrid undervisning oppfattes like bra som tradisjonell? Hvordan bygge gode løsninger for hybrid undervisning uten at kvaliteten i undervisningsrommet faller og uten at lærer må forholde seg til et vell av teknologier?

Vi mener at lærer ikke skal måtte forholde seg til en rekke tekniske systemer med pålogging og ulike innstillinger. Fokuset må være på det faglige, og så må teknologien understøtte dette.

Ideelt skal læreren gå inn i undervisningsrommet, stille seg opp der det er naturlig og trykke “start”.
Det er fullt mulig i dag, så la oss ta en gjennomgang av det ISE 2024 viste oss:

Automatiserte løsninger

Q-sys Vision Suite viste den mest helhetlige løsningen for automatisert undervisning. Når læreren stiller seg ved podiet, vil kameraet automatisk zoome inn og følge personen. Få sømløs flyt i filmingen med talestyring hjulpet av intelligente “beamforming” mikrofoner, som sørger for lokalisering av spørsmål fra rommet og sender de rette koordinatene til kameraet.

Mulighetene er nesten ubegrensede i dette øko-systemet og man kan bygge løsninger som automatisk skifter til visning og deling av tavle når lærer går til den. I tillegg kan eksempelvis lyset endres når lærer beveger seg mellom forskjellige soner. Se hele Q-sys presentasjonen her.

Medsyn i rommet og en ferdig produsert videostrøm til opptak, og de plattformene som brukes til streaming, er også integrert i dette oppsettet.

Smartere kameramodeller med enkle, fysiske grensesnitt for betjening, er en klar trend.

For læreren betyr det at kamera følger deg rundt og du kan styre det med enkel håndbevegelser.

OBSbot er en spennende produsent i denne kategorien, der spesielt den nye modellen Tail Air imponerte oss. Et godt 4K kamera med smarte funksjoner og NDI HX3 som gjør det enkelt å integrere med opptaks- og streaming løsninger.

Lyd

Som nevnt over er smarte “beamforming” mikrofoner en svært velegnet løsning til undervisning. Dette er nærmere beskrevet i artikkelen om
Pro AV.

Fleksibilitet og flyt i undervisningsrommet

Wolfvisio VMatrix løsning og Cynap produkter for aktiv læring

Wolfvision er en annen produsent som er vel verdt å merke seg når det gjelder god flyt og intuitive løsninger for undervisnings sektoren.

De har en spennende portefølje av hardware produkter i sin Cynap serie, som er designet for og svært godt egnet til undervisning. Samtidig er deres vSolution Matrix såpass imponerende at vi har valgt å inkludere en lengre presentasjon i videoen til høyre.

Vi vil også anbefale Wolfvision Blog for gode artikler om aktiv læring og hybrid tilnærming

Studentenes forventninger

Studenter forventer fleksible og tilgjengelige læringsopplevelser.

Panopto, som er den dominerende aktøren innen opptaks- og streaming programvare i Norge, har undersøkelser som viser at live og asynkron video fremmer pedagogisk innovasjon.

I 2024 har andelen asynkron (on demand) video blitt større enn live!

“Flipped classroom” er en vanlig betegnelse innen aktiv læring. I Norge er NTNU langt framme innen dette feltet, og har laget en egen nettside med informasjon og linker.

Panopto programvare for virtuelle undervisningsrom

Anbefalinger

Noen helt konkrete råd fra ISE Education Summit om hvordan man må tilrettelegge for å lykkes med aktiv læring og en sømløs hybrid hverdag er:

-          Mer trening/on-boarding av de som underviser
-          Menneskelig støtte for å levere hybrid læring
-          Teknologi som er pålitelig og enkel å bruke
-          Involvering av beslutningstakere gjennom prosessen
-          En definert “hybrid teaching policy”
-          En plan for å håndtere forventninger
-          Planlagte synergi mellom teknologi og infrastruktur, samt strategiske planer for implementering

Interaktivitet og taktile flater

Google fokuserte i år på taktile, interaktive flater. Vi ser en rekke produsenter som benytter kinetiske lesere i kombinasjon med skjerm av ulike typer, for å tillate interaksjon med innhold og betjening av programvare uten fysisk berøring.

Gesture control er litt det samme, men som nevnt ovenfor kanskje mest aktuelt for enkel styring av kamera. Læreren kan i dag stille seg opp foran i rommet - heve armen og signalisere at kamera skal fokusere og følge.

Living floor er akkurat hva det høres ut som - en projisert eller skjermbasert visning på gulv som reagerer på bevegelse.

Hos Asker International School har vi laget en veldig interessant løsning for å stimulere elevenes taktile ferdigheter, noe du kan lese mer om HER.

Universell utforming

Assistert lytting er et område som har utviklet seg mye de siste årene. Fra gammeldagse looper med kobberkabel i gulvet til dagens WiFi- eller Bluetooth baserte løsninger, der hørselshemmede kan hente inn lyden fra rommet direkte i sitt eget høreapparat med en lyd som er optimert for hver enkelt.

Listen Everywhere er et veldig fleksibelt system og kan brukes i ulike sammenhenger, også med flere kanaler dersom det for eksempel er ønskelig med live tolking.

Wolfvision som er beskrevet over, har også støtte for medsyn i sine løsninger, slik at elever med synsnedsettelse kan få opp et tilpasset bilde på sin egen enhet eller på dedikerte støtteenheter.

CLaaS - Classroom as a service

Forutsigbarhet, enkelhet og en gjennomtenkt rulleringsplan er kjerne elementene i å inngå en “CLaaS” avtale med 3C Technology.

Les mer HER og kontakt oss gjerne for nærmere gjennomgang av hvordan dette kan gi ditt undervisningssted en best mulig posisjon innen smart teknologi for aktiv læring og hybrid undervisning.

Forrige
Forrige

Pro AV

Neste
Neste

Nyheter for utstilling, retail og wow-løsninger