Brukerveiledning for LYD
Lydproblemer i møterom
Ta strømmen
Forsøk å ta strømmen på utstyret, vent noen sekunder og slå det på igjen. Dette kan løse midlertidige problemer.
Kildevalg i videokonferanseprogram
I videokonferanseprogrammet, sjekk kildevalgene for lyd inn- og utgang og bekreft at riktig lydenhet er valgt.
Sjekk kabeltilkoblinger
Forsikre deg om at alle lydkabler er riktig tilkoblet til riktig inngang/utgangsport på utstyret.
Volumkontroll
Sjekk at lydvolumet på alle enheter (datamaskin, forsterker, høyttalere) er innstilt til en passende nivå.
Hvis det er flere enheter i en kjede, så er det viktig at den som sender lyden ut fra start har høyt nok volum. Ved svak lyd fra laptop som forsterkes senere i kjeden (sender/mottaker, forsterker) vil lydkvaliteten bli dårligere.
Mikrofon kontroll
Sjekk mikrofonens fysiske tilkobling og plassering. Er mikrofonen på og fungerer den som den skal?
Ekko og feedback
Unngå å ha flere mikrofoner som kan hente inn samme lyd, da dette kan forårsake feedback.
Prøv å senke mikrofon volumet for å unngå feedback.
Kontakt Support
Hvis lydproblemet vedvarer, kontakt support for ytterligere hjelp.
Kablet tilkobling til laptop
Generelt er våre løsninger designet for å støtte tilkobling på to måter. I utgangspunktet fungerer alt utstyr i rommet når du bare kobler til USB.
Utstyret slår seg på, og du får bilde på skjerm, lyd i høyttalere og tilgang til mikrofoner og høyttalere direkte i egen laptop.
I noen tilfelle har vi også inkludert støtte for HDMI+USB der det er mange forskjellige brukere og/eller vi ikke har full kontroll over type laptop som brukes.
USB-C kabel
Med USB-C trenger du kun denne ene kabelen for full funksjonalitet.
USB-A kabel
I konseptene våre er det også mulig å få full funksjonalitet med kun denne kabelen.
Da må du imidlertid være sikker på å koble kabelen til en port på laptop merket “SS” for SuperSpeed.
HDMI kabel
Hvis du deler lyd og bilde ved å koble til HDMI må du også koble til USB-A kabelen for å få med kamera og mikrofoner.
Mikrofon, høyttalere og kamera
Alle produkter er sertifisert, og skal derfor komme opp automatisk som valgt enhet i Microsoft Teams, Zoom og Google Meet.
Dersom dette ikke skulle skje, eller du ønsker å sjekke, så åpner du enhetsinnstilinger i programmet.
SMALL/MEDIUM løsninger:
Lydenheter = Crestron-UC-Soundbar
Kamera = Huddly IQ
LARGE/XL løsninger:
Lydenheter = Biamp Devio / EX-UBT
Kamera = AVER CAM540
Fortsatt usikker?
Her kan du se en video som viser i mer detalj hvordan du sjekker og endrer innstillingene i Microsoft Teams.
Fremgangsmåten er den samme i andre løsninger som Zoom, Google Meet, Pexip m.fl, og enhetene du skal velge er de samme som beskrevet over.