Brukerveiledning for LYD

Lydproblemer i møterom

  1. Ta strømmen

    • Forsøk å ta strømmen på utstyret, vent noen sekunder og slå det på igjen. Dette kan løse midlertidige problemer.

  2. Kildevalg i videokonferanseprogram

    • I videokonferanseprogrammet, sjekk kildevalgene for lyd inn- og utgang og bekreft at riktig lydenhet er valgt.

  3. Sjekk kabeltilkoblinger

    • Forsikre deg om at alle lydkabler er riktig tilkoblet til riktig inngang/utgangsport på utstyret.

  4. Volumkontroll

    • Sjekk at lydvolumet på alle enheter (datamaskin, forsterker, høyttalere) er innstilt til en passende nivå.

    • Hvis det er flere enheter i en kjede, så er det viktig at den som sender lyden ut fra start har høyt nok volum. Ved svak lyd fra laptop som forsterkes senere i kjeden (sender/mottaker, forsterker) vil lydkvaliteten bli dårligere.

  5. Mikrofon kontroll

    • Sjekk mikrofonens fysiske tilkobling og plassering. Er mikrofonen på og fungerer den som den skal?

  6. Ekko og feedback

    • Unngå å ha flere mikrofoner som kan hente inn samme lyd, da dette kan forårsake feedback.

    • Prøv å senke mikrofon volumet for å unngå feedback.

  7. Kontakt Support

    • Hvis lydproblemet vedvarer, kontakt support for ytterligere hjelp.

Kablet tilkobling til laptop

Generelt er våre løsninger designet for å støtte tilkobling på to måter. I utgangspunktet fungerer alt utstyr i rommet når du bare kobler til USB.
Utstyret slår seg på, og du får bilde på skjerm, lyd i høyttalere og tilgang til mikrofoner og høyttalere direkte i egen laptop.

I noen tilfelle har vi også inkludert støtte for HDMI+USB der det er mange forskjellige brukere og/eller vi ikke har full kontroll over type laptop som brukes.

USB-C kabel

USB-C kabel

Med USB-C trenger du kun denne ene kabelen for full funksjonalitet.

USB-A kabel

USB-A kabel

I konseptene våre er det også mulig å få full funksjonalitet med kun denne kabelen.

Da må du imidlertid være sikker på å koble kabelen til en port på laptop merket “SS” for SuperSpeed.

HDMI kabel

HDMI kabel

Hvis du deler lyd og bilde ved å koble til HDMI må du også koble til USB-A kabelen for å få med kamera og mikrofoner.

Enhetsinnstillinger i Teams

Enhetsinnstillinger i Teams

Mikrofon, høyttalere og kamera

Alle produkter er sertifisert, og skal derfor komme opp automatisk som valgt enhet i Microsoft Teams, Zoom og Google Meet.

Dersom dette ikke skulle skje, eller du ønsker å sjekke, så åpner du enhetsinnstilinger i programmet.

SMALL/MEDIUM løsninger:

Lydenheter = Crestron-UC-Soundbar
Kamera = Huddly IQ

LARGE/XL løsninger:

Lydenheter = Biamp Devio / EX-UBT
Kamera = AVER CAM540

Fortsatt usikker?

Her kan du se en video som viser i mer detalj hvordan du sjekker og endrer innstillingene i Microsoft Teams.

Fremgangsmåten er den samme i andre løsninger som Zoom, Google Meet, Pexip m.fl, og enhetene du skal velge er de samme som beskrevet over.