Asker International School
En framoverlent skole med fokus på innovativ læring gjennom ny teknologi.
Lokasjon: Asker
Prosjekt: Undervisningsrom, Interaktive flater, 3D-hologram, digitale infoskjermer
Prosjektleder: Pål Sigvaldsen
Industri: Undervisning
Asker International School (AIS) flyttet i august 2023 inn i nye lokaler i Asker. Rektor Robert Browne har gjennom prosjektet utfordret oss på å tilrettelegge teknologiske løsninger for å løse spesifikke utfordringer i skolehverdagen.
Vi har jobbet langs to spor i dette prosjektet.
Ett har vært å bygge intuitive løsninger for presentasjon og videokonferanse som samtidig brukes som infoskjermer når utstyret er aktivt i bruk. Og da også tilrettelagt for touch-bruk i fremtiden, for eksempel for sånn at besøkende kan bruke infoskjermene til å navigere seg frem i bygget. Dette har resultert i et flott flerbruksrom, som både brukes til styremøter, informasjonsmøter og som ikke minst er det første besøkende ser utenfra når man ankommer bygget. I tillegg har vi levert en robust projektorløsning med videokonferanse og førsteklasses lyd i et stort flerbruksrom. Her foregår alt fra store samlinger til ballspill. Alle løsningene måtte designes ut fra at skolen bruker Google Chromebooks, samtidig som det må være like enkelt å koble seg til som gjest med PC eller Mac.
Infoskjermer med programvare fra PLAYipp er tatt i bruk for enkel kommunikasjon til både elever, lærere og besøkende. Med et godt grunnarbeid rundt struktur og oppsett er det veldig enkelt å sørge for rett innhold på rett sted til rett tid.
Det andre sporet handler om taktile, interaktive løsninger.
Allerede i inngangspartiet opplever man AIS’ satsning på teknologi. Her blir du ønsket velkommen av rektor med en forhåndsinnspilt hilsen. Den sendes gjennom retningsstyrte høyttalere som gjør at du føler lyden veldig nær og direkte, samtidig som den ikke er til sjenanse for omgivelsene.
En annet spennende element i leveransen har vært å bygge et interaktivt rom, der elever kan samhandle fysisk i spill og programmer som projiseres på gulvet. Bevegelsene og interaksjonen håndteres med sensor- og kamerastyrt interaktivitet.
Så har vi bygget et lytterom, der en eller flere elever kan lytte til lydbøker fra en fastmontert og låst tablet. Svært god og behagelig lyd skaper et godt rom for konsentrasjon og fellesskap rundt fortellingene.
Den siste interaktive løsningen er en 3D vifte fra HyperVSN. Som en videreføring av skolens satsning på 3D-print, kan nå elevene få designe objekter i 3D og få æren og gleden av å få det vist i fellesområdet så hele skolen ser hva de har fått til.
For oss er det veldig givende å få jobbe med kunder som er så fokuserte, utfordrende og inspirerende, så vi takker AIS for oppdraget og samarbeidet så langt og ser frem til fortsettelsen, og vi retter en stor takk til vår IT-samarbeidspartner Iqonic for å ta oss med inn i prosjektet.