Webinar og streaming som strategiske verktøy
Stadig flere bedrifter velger å bruke live streaming eller opptak som verktøy i sin salgs -og markedsstrategi. Det en effektiv løsning for å nå et stort publikum med samme budskap. Har du som oss deltatt på videomøter og webinarer der du følger halvveis med, samtidig som du svarer på e-post og sjekker nyhetene? Det er en krevende jobb å holde på fokuset til en passiv deltaker.
Så hvordan bruke live streaming og opptak på en måte som gir en målbare resultater?
Bruksområde
Først må du definere hva verktøyene skal brukes til. En felles faktor for disse de ulike bruksområdene er at du vil nå mange mennesker med det samme budskapet. Video er derfor veldig godt egnet til alt fra produkt- og selskapspresentasjoner til onboarding og læring.
Bedrifter som har et bevisst forhold til hvordan de skal bruke video opplever veldig raskt en positiv effekt, og at de stadig finner nye bruksområder. Intern kommunikasjon, tilbudspresentasjoner og systemopplæring er gode eksempler.
Kvalitet og interaktivitet
Det finnes gode løsninger for å lage profesjonelle webinarer fra egen PC. En administrator kan enkelt kontrollere visninger av både bilde fra kamera og presentasjoner fra bidragsyterne.
I mange sammenhenger vil det fungere fint å bruke en bærbar PC til å presentere. Med en innholdsrik presentasjon, kamerabilde og mikrofonlyd kommer du godt i gang. Du må så vurdere om det holder med web-kamera kvalitet eller om du ønsker en høyere kvalitet på bilde og lyd.
Ønsker du en mer profesjonell løsning betyr det gjerne et bedre egnet kamera, gode mikrofoner og mer lys. I praksis er det enkelt å proffe det opp ytterligere med flere kamera, en green screen for valgfri bakgrunn og en egnet løsning for å håndtere produksjonen. Da brukes en enhet kalt encoder.
Uavhengig av utstyret du velger å bruke, vil interaktivitet i webinarer og live streams være en viktig nøkkel til suksess. Ved å engasjere deltakerne med undersøkelser og spørsmål hvor du ber om tilbakemeldinger underveis øker oppmerksomheten dramatisk og frafallet underveis reduseres tilsvarende. Dette kan enkelt håndteres i gode plattformer for webinar og streaming.
Plattformer og kanaler
En viktig del av din strategi vil være hvor ditt webinar skal sendes fra og om alt skal sendes fra én eller flere plattformer.
I mange tilfeller brukes det forskjellige kanaler for forskjellige målgrupper. Youtube og Facebook er typiske for offentlig kommunikasjon og produktpresentasjoner og tilsvarende sendes ofte hit.
Større virksomheter velger ofte å bruke plattformer som Workplace til intern informasjon og Teams Live Event eller Zoom for streaming. En utfordring med dette kan være å holde styr på hvilket innhold som lagres hvor. Da også med bedriftens profil, datalagring og sikkerhet i tankene.
Branding
Når du velger å bruke video som et strategisk virkemiddel for kommunikasjon, ønsker du som avsender å ivareta brukeropplevelsen til mottakerne.
Da bør du bruke en egnet plattform som lar deg bygge din egen videoportal som du kan integrere på bedriftens hjemmesider. En slik portal lar deg designe fritt i henhold til bedriftens profil. Du velger hvordan videoer skal presenteres ved bruk av egendefinerte farger, fonter og logo. Samtidig finnes det gode maler for oppsett av visningsflater, chat, polling og metadata for programmet.
Datalagring og sikkerhet
Laster du opp en video til Youtube, gir du dem i praksis eierskap til innholdet. Du kan riktignok kreve andel av annonse-inntekt, men samtidig er det ikke optimalt at en kunde må sitte gjennom 2-3 reklamer for andre merkevarer, før de får se din video. Eller at webinarer for dine viktigste kunder skal være tilgjengelig for konkurrenter. De færreste ønsker derfor å publisere interne presentasjoner og rutiner på Youtube.
For å kontrollere tilganger til dine videoer, ha full oversikt over hvor dataene lagres og sørge for at sikkerheten er ivaretatt, velger stadig flere å bruke en plattform som er laget for nettopp dette formålet.
Veien videre
Enten du er godt i gang eller har tanker om å starte med webinarer, live streaming og opptak av video, er det viktig å definere hvilken type innhold som skal lages og sendes til hvilke mottakere. Og i hvilken grad du ønsker og trenger kontroll på profilering, tilgang og lagring av innholdet når det først er publisert.
Du må få den kvaliteten du ønsker på innholdet, samtidig som utstyr og plattform bør være enkle å betjene. Et bevisst forhold til eierskap til data og sikker lagring bør alltid være med i planleggingen.
Lykke til med webinar og streaming som strategiske verktøy i virksomheten og kontakt oss gjerne for flere gode tips.